Ketika berucap pada
majlis perasmian penutupan Festival Bahasa dan Sastera di Dewan Bahasa dan
Pustaka (DBP) pada 27 September 2012, Menteri Pelajaran, Tan Sri Muhyiddin
Yassin menyatakan bahawa kerajaan bercadang melaksanakan kurikulum Bahasa
Malaysia yang sama dengan Sekolah Kebangsaan (SK) untuk murid di Sekolah Jenis
Kebangsaan Cina (SJKC) dan Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT), bermula
dengan murid kohort Tahun Empat pada 2014.
Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) yang diasaskan pada 1999 menyokong
penuh langkah ini ke arah memartabatkan Bahasa Malaysia sebagai bahasa rasmi, bahasa komunikasi dan
bahasa kebangsaan dalam kalangan masyarakat pelbagai kaum; termasuk di sekolah
beraliran bahasa ibunda.
Kavyan berpendapat
bahawa belum terlewat untuk menyelaraskan standard mata pelajaran Bahasa
Malaysia di SK, SJKT dan SJKC. Hal ini memandangkan jurang antara ketiga-tiga
aliran itu perlu dikurangkan dan cara paling mudah adalah dengan menyamakan
standard mata pelajaran Bahasa Malaysia.
Buat masa ini, UPSR
bagi mata pelajaran Bahasa Malaysia juga dilaksanakan dalam tiga tahap berbeza
bagi murid SK, SJKC dan SJKT. Kavyan berpendapat bahawa amalan itu perlu
dihentikan kerana secara tidak langsung, hak kanak-kanak pelbagai kaum di
sekolah berlainan aliran untuk menguasai Bahasa Malaysia seperti dinafikan menerusi sistem pendidikan yang berbeza.
Tan Sri Muhyiddin
Yassin dilaporkan oleh Bernama
berkata, dengan peningkatan penguasaan Bahasa Malaysia dalam kalangan murid
SJKC dan SJKT, dijangkakan kelas-kelas peralihan di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) di seluruh negara
akan dapat dimansuh menjelang 2017.
Kavyan juga sangat
mengalu-alukan dan sangat menyokong pemansuhan kelas peralihan secara
sepenuhnya. Pada pendapat Kavyan, tidak ada alasan mengapa murid yang belajar
di Malaysia perlu memberi – atau diberi – alasan belum menguasai Bahasa
Malaysia dan perlu mengikuti kelas peralihan selama setahun sebelum masuk ke
Tingkatan Satu di SMK.
Kavyan juga bersetuju
dengan cadangan Menteri Pelajaran iaitu murid-murid SJKC dan SJKT yang mempunyai
masalah dalam pembelajaran Bahasa Malaysia diberi sokongan yang secukupnya
melalui kelas-kelas pemulihan yang diadakan sehingga lima jam seminggu.
Sejak 1999, Kavyan
terlibat dalam mengendalikan pelbagai acara ke arah memartabatkan Bahasa Malaysia di SK,
SJKT dan SJKC. Berdasarkan pengalaman itu, Kavyan bersedia membantu Kementerian
Pelajaran bagi menjayakan hasrat meningkatkan penguasaan Bahasa Malaysia dalam
kalangan murid-murid pelbagai kaum di SK, SJKC dan SJKT.
Kavyan juga berharap,
guru-guru Bahasa Malaysia di SJKC dan SJKT diberikan latihan tambahan sebagai
persediaan untuk membolehkan mereka mengendalikan proses pengajaran dan
pembelajaran (P&P) secara benar-benar berkesan, selaras hasrat kerajaan
memartabatkan Bahasa Malaysia di sekolah beraliran bahasa ibunda.
Ke arah itu, Kavyan
juga bersedia mengendalikan latihan berupa program Latihan Dalam Perkhidmatan
bagi para guru terbabit di seluruh negara. Kavyan bersedia berkongsi
pengalaman, ilmu dan panduan menjadikan P&P lebih menarik dan berkesan;
khususnya di SKJC dan SJKT.
Kavyan yang menggunakan
slogan “Bahasa Malaysia, Bangsa Malaysia” terdiri daripada sekumpulan penulis
dan peminat sastera Bahasa Malaysia dalam kalangan kaum India. Sejak November 2011, keahlian Kavyan terbuka kepada masyarakat pelbagai kaum sebagai usaha mendaulatkan Bahasa Malaysia ke
arah pembinaan Bangsa Malaysia menerusi karya sastera kebangsaan.
[Kenyataan media ini dikeluarkan oleh Presiden Kavyan, Uthaya Sankar SB di Shah Alam, Selangor
pada 28 September 2012. Maklumat lanjut: 016-3288142 - uthayasb@yahoo.com.my - www.kavyan.blogspot.com ... Kenyataan media ini
disiarkan sepenuhnya di Sinar Harian Online pada 28 September 2012 – BACA DI SINI. Kenyataan ini turut disiarkan sebagai ulasan di Malaysiakini pada 29 September 2012 - BACA DI SINI. Berita yang ditulis oleh Pragalath pula disiarkan di Free Malaysia Today pada tarikh sama - BACA DI SINI.]
No comments:
Post a Comment