29 Aug 2010

Bengkel Cereka PMR

Aktiviti Bengkel Cereka UPSR yang dianjurkan oleh Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) dan majalah e-baca (Kumpulan Media Karangkraf) mendapat sambutan menggalakkan daripada murid dan kanak-kanak.
.

Selain mendapatkan panduan menulis karangan cereka (cerita rekaan) bagi tujuan Bahagian B, Kertas 2 (Penulisan) subjek Bahasa Malaysia UPSR, murid Tahun 5 dan 6 juga dibimbing menghasilkan cerpen (cerita pendek) bermutu.

.

Bermula Januari 2011, Kavyan bercadang mengembangkan modul bengkel penulisan cereka kepada pelajar Tingkatan 2 dan 3 melalui Bengkel Cereka PMR dengan kerjasama majalah e@siswa (Kumpulan Media Karangkraf).

.

Peserta akan dibimbing oleh wakil Kavyan mengenai cara-cara menghasilkan karangan tidak berformat seperti pengalaman, keperihalan, cereka dan peribahasa mengikut format Penilaian Menengah Rendah (PMR) bagi Bahagian C, Kertas 2 subjek Bahasa Malaysia.

.

Secara tidak langsung, Bengkel Cereka PMR juga bertujuan membimbing pelajar dan remaja menghasilkan cerpen bermutu untuk disiarkan di majalah.

.

Sepuluh sekolah menengah (Sekolah Menengah Kebangsaan, Sekolah Berasrama Penuh dan Sekolah Menengah Jenis Kebangsaan) sekitar Lembah Kelang akan dipilih untuk tujuan bengkel penulisan cereka ini.

.

Pengetua, guru atau mana-mana wakil sekolah yang berminat boleh menghubungi infokavyan@yahoo.com.my dengan kadar segera untuk mendapatkan kertas cadangan lengkap berhubung Bengkel Cereka PMR.

No comments: