Aktiviti
Program
Memartabatkan Bahasa Malaysia di SJKT
Anjuran
Dewan
Bahasa dan Pustaka (DBP)
Dengan kerjasama
Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan)
Persatuan JaringanPembangunan Manusia Luar Bandar Malaysia (DHRRA Malaysia)
Pengenalan dan
Rasional
Akhbar Utusan Malaysia
(25 Oktober 2014) memetik “pendedahan” pensyarah Institut Alam dan Tamadun
Melayu (ATMA), Universiti Kebangsaan Malaysia (UKM), Dr Teo Kok Seong, bahawa berdasarkan hasil kajian dalam kalangan
14,000 pelatih Program Latihan Khidmat Negara (PLKN) di 79 kem seluruh negara
pada 2010, sejumlah 604 pelatih kaum Cina dan India langsung tidak boleh
bercakap Bahasa Malaysia.
“Nampaknya puak 604 orang ini jauh lebih buruk daripada orang
Bangladesh yang baru tiga bulan sudah boleh berbahasa Melayu. Selama ini pun
banyak pihak sedar bahawa SJKC menjadi pemangkin melebarkan jurang kaum
khususnya antara Cina dan kaum teras iaitu Melayu,” kata Ku Seman Ku Hussian di Mingguan
Malaysia (26 Oktober 2014).
Susulan itu, Bernama (27
Oktober 2014) melaporkan Menteri Pendidikan Kedua, Datuk Seri Idris Jusoh menyifatkan pendedahan Kok Seong sebagai
“perkara yang serius” kerana terdapat 604 pelajar Bukan Melayu yang tidak boleh
bercakap Bahasa Malaysia walaupun lulus peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia
(SPM). Maka, kata Idris, Kementerian Pendidikan bakal “mengkaji semula” peranan
SJKC.
Semasa berucap dalam Perhimpunan Agung Tahunan MCA pada 12 Oktober
2014, pengerusi Barisan Nasional (BN) merangkap presiden Umno, Datuk Seri Najib Razak dilaporkan berkata:
“Tolong jangan bimbang tentang sekolah Cina kerana ia sudah dilindungi bawah
Perlembagaan Persekutuan dan undang-undang negara. Malah ia termaktub dalam
Dasar Pendidikan Negara.”
Sewaktu mengulas janji Perdana Menteri, sebuah rencana di Mingguan Malaysia (19 Oktober 2014) pula
menyebut tentang “hakikatnya pada hari ini hampir semua murid SJKC didapati
kurang fasih berbahasa Melayu.”
Menurut penulis rencana itu lagi: “Hakikatnya yang tidak boleh
disembunyikan lagi ialah murid SJKC (mahupun SJKT) masih ramai ketinggalan dalam menguasai mata pelajaran Bahasa
Malaysia.”
Perdana Menteri, Datuk Seri
Najib Razak yang merasmikan Perhimpunan Agung Tahunan MCA pada 11 Oktober
2015 menegaskan, walaupun ada pihak mencadangkan SJKC dan SJKT dimansuhkan dalam usaha mewujudkan sistem sekolah satu aliran,
kerajaan tidak berhasrat memansuhkan sekolah vernakular kerana tindakan itu
bukan dasar BN.
Baca maklumat lanjut dalam makalah “SJKT dan Penghayatan Bahasa Malaysia” (The Malaysian Insider, 5 Januari 2016).
Sambil mengambil kira segala perkembangan ini, Kumpulan Sasterawan Kavyan (Kavyan) bercadang
meningkatkan aktiviti Program Memartabatkan Bahasa Malaysia di SJKT sepanjang 2016. Aspek lakonan pentas akan digunakan bagi mencapai
objektif program.
Pengalaman:
Program Memartabatkan Bahasa Malaysia
Kempen
“Memartabatkan Bahasa Malaysia” (MBM) dimulakan oleh Kementerian Pelajaran
Malaysia (KPM) dalam usaha murni menggalakkan penggunaan Bahasa Malaysia dalam kalangan
murid-murid dan pelajar di dalam dan di luar waktu pembelajaran mata pelajaran
teras berkenaan.
Menyedari
hakikat bahawa jumlah waktu pengajaran dan pembelajaran mata pelajaran Bahasa
Malaysia di sekolah vernakular adalah terhad serta peluang menggunakan bahasa
berkenaan di luar bilik darjah juga terhad, Jabatan Pengembangan Bahasa dan
Sastera DBP serta Kavyan menjalankan Program Memartabatkan Bahasa Malaysia di
beberapa SJKT dan SJKC sekitar Selangor dan Kuala Lumpur pada 2014 dan 2015.
Sekolah
terbabit adalah SJKT Nilai, Negeri
Sembilan (2 April 2014), SJKT Ladang
Selangor River, Kuala Selangor (5 April 2014), SJKT Pulau Carey Timur, Pulau Carey (9 Ogos 2014) dan SJKT Sungai Renggam, Shah Alam (17
Oktober 2014). Kavyan turut mengadakan aktiviti sama di SJKT Taman Melawati, Gombak (9 April 2014 dan 14 Mei 2014), SJKT Kajang, Selangor (11 November
2014) dan SJKC Kuen Cheng 2, Kuala
Lumpur (13 Januari 2014 dan 12 Februari 2014).
Bagi
tahun 2015, program berjaya dijalankan di SJKT
Kajang, Selangor (28 Februari 2015), SJKT
Taman Melawati, Selangor (25 April 2015), SJKT Castlefield, Puchong (19 Jun 2015), SJKC Yak Chee, Puchong (28 Julai 2015) dan SJKT Sungai Renggam, Shah Alam (8 Ogos 2015).
Persatuan
Jaringan Pembangunan Manusia Luar Bandar Malaysia (DHRRA Malaysia) adalah sebuah
pertubuhan bukan kerajaan (NGO) yang antara lain mengendalikan pelbagai
aktiviti yang disasarkan kepada kelompok murid dan penduduk luar bandar; dengan
tumpuan khusus kepada komuniti India. NGO ini mendapat sokongan padu Jabatan
Perdana Menteri (JPM). Dengan itu, DHRRA Malaysia dan Kavyan bekerjasama dengan
DBP untuk menjayakan Program
Memartabatkan Bahasa Malaysia yang dirangka khusus bagi murid-murid SJKT di
seluruh negara.
Objektif
1. Membimbing murid SJKT
mengenali asas lakonan pentas.
2. Menimbulkan minat dan
kecintaan terhadap Bahasa Malaysia.
3. Menggalakkan murid SJKT
menonjolkan bakat dalam lakonan pentas.
4. Membuka ruang kepada murid
SJKT mengolah skrip mudah, membuat persiapan dan membuat persembahan drama
pentas.
5. Mencungkil kemahiran
berfikir aras tinggi (KBAT) dalam kalangan murid.
Skop Program
Bagi
tahun 2016, Kavyan dengan kerjasama DHRRA Malaysia meneruskan Program
Memartabatkan Bahasa Malaysia di SJKT sekitar Selangor dan Kuala Lumpur dengan
memberikan tumpuan kepada aspek lakonan. Sijil penyertaan dan bahan bengkel disediakan
oleh DHRRA Malaysia.
Bagi SJKT di luar
Selangor dan Kuala Lumpur, Kavyan dan DHRRA Malaysia bekerjasama
dengan DBP. Sijil penyertaan dan majalah Dewan
Pelajar disediakan oleh DBP.
Jumlah Peserta
Pihak
sekolah perlu memilih 30 murid (Tahun 4, 5 dan 6) dari pelbagai latar sosio-ekonomi.
Keutamaan diberi kepada murid-murid daripada keluarga yang memerlukan
perhatian, supaya boleh disusuli oleh pihak DHRRA Malaysia dan Kavyan pada masa
hadapan. Sekolah tidak perlu memilih
murid-murid yang dijangka pasti mendapat 8A dalam UPSR. Sijil dan bahan
disediakan untuk 30 murid sahaja. Maka, pihak sekolah diminta memilih 30 murid sahaja (tepat). Peserta perlu
membawa alat tulis.
Bahasa
Bengkel
akan dikendalikan dalam Bahasa Malaysia,
selaras objektif program serta usaha membina keyakinan diri dalam kalangan
peserta (murid) yang menyertai bengkel ini. SJKT terbabit diminta memastikan
peserta memahami syarat ini. Murid-murid tidak perlu menjadi pakar bahasa;
tetapi mampu membaca, menulis dan bercakap Bahasa Malaysia.
Tempat
Program
dikendalikan di dewan sekolah itu sendiri. Pihak sekolah diminta menyediakan
dewan yang ada pentas bagi tujuan bengkel dan persembahan pentas. Hiasan tidak
diperlukan.
Pengisian Program
Berikut
adalah rangka atur cara. Program boleh dijalankan pada waktu pagi atau petang; mengikut pilihan
sekolah. Program selama 4 jam. Pengisian dan pengendalian bengkel ini
merangkumkan secara holistik visi, misi, strategi dan sasaran Program
Memartabatkan Bahasa Malaysia. Wakil DBP hanya hadir bagi program SJKT di luar Selangor dan Kuala Lumpur.
12:30
tengah hari – 1:00 petang
Ketibaan
wakil Kavyan, DHRRA Malaysia dan DBP
1:00
– 1:30 petang
Ucapan
Guru Besar
Ucapan
wakil DHRRA Malaysia/DBP
1:30
– 2:30 petang
Menghayati
cerita pendek (cerpen) atau teks cerita
2:30
– 3:00 petang
Bimbingan
mengolah skrip sketsa lakonan pendek
Latihan
lakonan dengan bimbingan Kavyan
3:00
– 4:00 petang
Persembahan
lakonan oleh peserta
Penyampaian
sijil penyertaan
(Ibu
bapa, penjaga, guru dan murid hadir sebagai penonton)
Pembimbing Utama
Uthaya
Sankar SB mempunyai pengalaman luas
dalam bidang media konvensional dan alternatif sejak 1992. Graduan Universiti
Malaya dalam jurusan Pengajian Media (BA
Hons) ini antara lain pernah bertugas sebagai Penyunting Berita Bahasa
Malaysia di RTM (TV1), Penyunting Kandungan Berita di Bernama Radio24 dan Penolong Editor akhbar Sinar Harian serta penyelia Unit Bencana RTM. Cerpen-cerpennya
tersiar di hampir semua akhbar dan majalah arus perdana sejak 1992 serta
mendapat pelbagai pengiktirafan dan anugerah. Kumpulan cerita rakyat India
berjudul Nari! Nari! ditulis khusus
untuk memupuk minat membaca kanak-kanak. [Baca Biodata Penuh]
Pembantu
Pembimbing
Beberapa
wakil Kavyan dan DHRRA Malaysia akan bertugas sebagai pembantu kepada Uthaya
Sankar SB sepanjang bengkel. Guru di setiap SJKT juga digalakkan hadir sebagai
pembantu; selain memahami kandungan program.
Senarai Sekolah
dan Tarikh Aktiviti
Program
dijalankan mulai Januari 2016 dengan memilih sekurang-kurangnya sebuah sekolah setiap bulan; tidak semestinya SJKT. Berikut senarai sekolah yang sudah menunjukkan minat. Masih ada
ruang bagi sekolah yang berminat. Harap maklum bahawa DBP hanya terlibat dalam
program di luar Selangor dan Kuala Lumpur.
6
Januari 2016 –
SJKT Taman Permata, Dengkil, SELANGOR. PIBG memohon program dijalankan secara bulanan; tetapi menarik diri secara senyap-senyap. Kemungkinan alasan: [BACA DI SINI]
5 Februari 2016 - SJKT Taman Melawati, SELANGOR memohon untuk mengadakan program; tetapi menarik diri secara senyap-senyap. Kemungkinan alasan: [BACA DI SINI]
5 Februari 2016 - SJKT Taman Melawati, SELANGOR memohon untuk mengadakan program; tetapi menarik diri secara senyap-senyap. Kemungkinan alasan: [BACA DI SINI]
5
Februari 2016
– Sekolah Punjabi Guru Nanak, Sentul, KUALA LUMPUR
24
Februari 2016
– SJKT Nilai, Nilai, NEGERI SEMBILAN memohon untuk mengadakan program; tetapi menarik diri secara senyap-senyap. Kemungkinan alasan: [BACA DI SINI]
14-16
Mac 2016 – Program di SK Convent Aulong, Taiping,
PERAK. Baca makalah “SK Convent Aulong Perlukan Perhatian” (The Malaysian Insider, 29 Disember 2015) untuk
maklumat lanjut. [BACA MAKLUMAT ACARA]
30-31 Mei 2016 – Program di SK Guru Kalgidhar, Ipoh, PERAK. [BACA MAKLUMAT ACARA]
30 Jun 2016 – Bakat Seni dan Budaya Kaum India di SK Sri Langat, Banting, SELANGOR. [BACA DI SINI]
10-11 September 2016 – Program di SK Sri Langat, Banting, SELANGOR. [BACA MAKLUMAT ACARA]
Senarai sekolah akan dikemas
kini dari semasa ke semasa berdasarkan permintaan sekolah yang menunjukkan minat.
Konsep “yang dahulu didahulukan” digunakan dalam hal ini. Peluang dibuka kepada mana-mana sekolah yang berminat mengadakan Program Memartabatkan Bahasa Malaysia pada Mac, Jun atau September 2017.
Jamuan dan
Cenderamata
Pihak
sekolah boleh berusaha mendapatkan tajaan (PIBG dan sebagainya) bagi menampung
kos makan-minum untuk para peserta dan tetamu. Cenderamata bagi wakil DBP,
DHRRA Malaysia dan Kavyan tidak diwajibkan, tetapi terpulang kepada pihak
sekolah. Kavyan menyediakan cenderamata buku cerita untuk guru besar setiap
SJKT terbabit.
Maklumat Lanjut
dan Permohonan
Mana-mana
SJKT seluruh negara yang mahu mengundang pihak DBP, DHRRA Malaysia dan Kavyan
mengendalikan Program Memartabatkan Bahasa Malaysia di sekolah sila hubungi
e-mel infokavyan@yahoo.com.my
[jangan lupa .my] untuk mendaftar.
Sila kemukakan tarikh dan masa cadangan. Program perlu dijalankan
selama 4 jam untuk melayakkan murid-murid menerima sijil penyertaan.
Penutup dan
Harapan
Program
Memartabatkan Bahasa Malaysia ini dijangka menjadi pemangkin dan peneraju
kepada usaha mencapai objektif yang diinginkan kerajaan. Kedudukan DBP sebagai
agensi bahasa dan sastera; Kavyan sebagai penggiat bahasa dan sastera; serta
DHRRA Malaysia sebagai NGO bagi pembangunan komuniti India pasti akan membawa
hasil yang diharapkan. Usaha ini juga bagi memastikan generasi muda kaum India
di SJKT mencintai serta menguasai Bahasa Malaysia sebagai bahasa kebangsaan,
bahasa rasmi, bahasa komunikasi, bahasa ilmu dan bahasa perpaduan. Kemahiran
berfikir aras tinggi (KBAT) juga dapat ditingkatkan. Kavyan dan DHRRA Malaysia
akan mengendalikan program susulan bersama-sama kumpulan murid ini bagi memberikan
bimbingan berterusan; jika ada kerjasama sekolah dan PIBG.
Disediakan oleh Jawatankuasa
Kavyan pada
30 Disember 2015