2 Aug 2010

Minit Mesyuarat Jawatankuasa Kavyan

Tarikh: 1 Ogos 2010 (Ahad)
Masa: 10:15 pagi
Tempat: Taman Sri Muda, Shah Alam
.

Kehadiran:

Uthaya Sankar SB
Prakash Suriyamurthy
Prabhawathy Govindarajoo
Muniswaran Errisson
Magaenthiran Periaswamy
.

1. Ucapan Pengerusi Mesyuarat

.

1.1 Uthaya Sankar SB selaku pengerusi mesyuarat mengingatkan betapa penting persediaan secara mental sebelum Jawatankuasa Kavyan menghadiri mesyuarat. Begitu juga menyentuh mengenai tumpuan dan disiplin asas semasa mesyuarat, serta komitmen dan komunikasi selepas mesyuarat.

.

1.2 Sebagai tanda penghargaan atas sumbangan dan komitmen Jawatankuasa, sijil akan disediakan dan ditandatangani Penasihat Agung Kavyan, Sasterawan Negara Datuk A Samad Said.

.

2. Pengesahan Minit Mesyuarat Lalu

.

2.1 Setiausaha, Prabhawathy Govindarajoo membentangkan Minit Mesyuarat (30 Mei 2010) dan pengesahan dilakukan Muniswaran Errisson.

.

3. Penyata Kewangan

.

3.1 Bendarahari, Muniswaran Errisson membentangkan kedudukan kewangan dan pengesahan dilakukan Prabhawathy.

.

4. Aktiviti 31 Mei 2010 – 31 Julai 2010

.

4.1 Jawatankuasa meneliti senarai aktiviti lalu dan membincangkannya secara ringkas.

.

31 Mei 2010 (Isnin)

Penyerahan borang pencalonan Anugerah Sastera Negara. Uthaya Sankar SB memaklumkan bahawa pencalonan sudah dilakukan dan kini perlu menunggu keputusan.
.

1 Jun 2010 (Selasa)

Bengkel Penulisan Cerpen di SM Tsun Jin, Kuala Lumpur dianjurkan Unit Akademik Karangkraf dan Uthaya Sankar SB diundang menyampaikan ceramah mengenai teknik menulis cerpen.
.

7 Jun 2010 (Isnin)

Muniswaran Errisson menyifatkan lawatan ke Kumpulan Karangkraf Sdn Bhd sebagai suatu aktiviti yang menarik dan mencapai matlamat.
.

13 Jun 2010 (Sabtu)

Bengkel Sehari Penulisan Cerpen yang sepatutnya diadakan di Perpustakaan Raja Tun Uda, Shah Alam terpaksa dibatalkan kerana tidak mendapat sambutan yang menggalakkan.
.

19 Jun 2010 (Sabtu)

Simposium Lim Lian Geok dan Usman Awang telah disertai Uthaya Sankar SB yang diundang menyampaikan kertas kerja.
.

26 Jun 2010 (Sabtu)

Program Gerakan Membaca Perdana. Wakil Kavyan yang mengambil bahagian akan menerima sijil penyertaan selepas nama mereka dicetak pada sijil yang sudah diberi oleh penganjur.
.

27 Jun 2010 (Ahad)

Prabhawathy Govindarajoo menjelaskan mengenai Baca Cerpen Kavyan sempena Pesta Buku Selangor. Pada mulanya dirancang sebagai sebuah pertandingan tetapi kerana kurang penyertaan, dijadikan acara bacaan biasa. Sambutan yang diterima daripada arang ramai (pengunjung) dan wakil Perbadanan Perpustakaan Awam Selangor (PPAS) amat menggalakkan.
.

1 Julai 2010

Uthaya Sankar SB menjelaskan bahawa hadiah buku Kathakali bagi e@siswa diberi mulai Julai 2010 kepada dua pembaca/pelajar yang mengirim bahan bagi ruangan “Minda Pembaca”.
.

Hadiah buku Rudra Avatara bagi dua pembaca/remaja yang mengirim bahan bagi ruangan “Esei Pembaca” dalam majalah Fokus SPM bermulai Ogos 2010.

.

Hadiah buku bagi e-baca pula akan dimulakan pada Oktober 2010 bagi karangan yang dihantar bagi ruangan “Cereka UPSR”.

.

5 Julai 2010 (Isnin)

Mesyuarat Dasar Buku Negara di Majlis Buku Kebangsaan Malaysia (MBKM), Cyberjaya dihadiri oleh Uthaya Sankar SB.
.

8 Julai 2010 (Khamis)

Syarahan Tokoh DBP oleh Dato’ S K Devamany. Uthaya Sankar SB menyifatkan program itu kurang mencapai sasaran sebenar.
.

10 Julai 2010 (Sabtu)

Bengkel Cereka UPSR di SK Taman Sri Muda (2), Taman Sri Muda telah dihadiri sekitar 120 murid Tahun Enam. Wartawan e-baca, Noor Nabila Abdul Rahman hadir membuat liputan mengenai sekolah dan dijangka disiarkan dalam keluaran September atau Oktober 2010.
.

5. Aktiviti Akan Datang

.

5.1 Jawatankuasa membincangkan perancangan beberapa aktiviti akan datang.

.

4 Ogos 2010 (Rabu)

Pelancaran Sudut Sasterawan Negara di SMK Bandar Utama Damansara (4) melibatkan kerjasama pelbagai pihak dan merupakan aktiviti sulung seumpamanya.
.

Januari-Julai 2011

Uthaya Sankar SB menerangkan mengenai cadangan menganjurkan Bengkel Cereka UPSR di hampir 40 SJKC Selangor dan Kuala Lumpur dengan kerjasama One Nusantara sdn Bhd. Jawatankuasa menyatakan bahawa program itu paling sesuai diadakan pada hari Sabtu supaya mudah untuk menyertainya.
.

Bengkel pembimbing Bengkel Cereka UPSR dijangka diadakan pada Disember 2010 untuk membimbing sekumpulan Jawatankuasa Kavyan, wakil One Nusantara Sdn Bhd dan sukarelawan yang berminat menjadi pembimbing.

.

6. Hal-hal berbangkit

.

6.1 Jawatankuasa Kavyan mengemukakan perkara-perkara yang perlu dibincangkan segera pada mesyuarat ini.

.

6.2 Uthaya Sankar SB mencadangkan semua Jawatankuasa Kavyan menjadi ahli Majlis Buku Kanak-kanak dan Remaja Malaysia (MBBY). Cadangan itu mendapat sokongan sebulat suara dan yuran keahlian akan diambil dari tabung Kavyan.

.

6.3 Prabhawathy Govindarajoo mencadangkan Bengkel Moral SPM diadakan untuk membimbing pelajar menjelang SPM. Jawatankuasa bersetuju dan perancangan akan dibuat.

.

6.4 Prabhawathy Govindarajoo juga mencadangkan Bengkel Cereka UPSR yang dikendalikan turut diadakan bagi murid Tahap Satu (Tahun 1-3) untuk memupuk minat menulis karangan cereka. Jawatankuasa bersetuju dan perancangan akan dibuat.

.

7. Mesyuarat AJK Akan Datang

.

7.1 Jawatankuasa bersetuju untuk mengadakan mesyuarat akan datang pada 3 Oktober 2010 (Ahad), pukul 10:00 pagi di Universiti Malaya, Kuala Lumpur.

.

8. Penangguhan Mesyuarat


8.1 Mesyuarat ditangguh pada pukul 11:15 pagi; diikuti jamuan ringan di restoran KFC, Taman Sri Muda.

No comments: